Tréningy pre jednotlivcov
I. Oblasti vnútroškolského vzdelávania prostredníctvom Vysoko efektívneho učenia
1. oblasť
Vytváranie prostredia pre efektívne učenie
- Charakteristika vysoko efektívneho učenia/ITV
- Metodika rozvoja životných zručností/ sociálnych aosobných kompetencií
- Kooperatívne učenie a podpora spolupráce
- Tvorba obohateného prostredia triedy
2. oblasť
Rozvoj vyučovacích osnov
- Zmysluplné učenie, základy práce sintegrovaným kurikulom
- Konceptuálne učenie, tvorba kľúčového učiva, aplikačných úloh amožnosť výberu
- Inovačné metódy práce svyučovacím obsahom, vysoko efektívne učenie/ITV pre pokročilých (modelový týždeň)
- Tvorba celoročnej témy
- Využívanie zážitkového učenia „byť tam"
- Zámerný pohyb
3. Oblasť
Spolupracujúce stratégie
- Tvorivá dielňa práce s integrovaným kurikulom pre učiteľov jednotlivých stupňov
- Spolupráca srodičmi aoslavy učenia vtriede
- Spolupráca v komunite
4. oblasť
Hodnotenie a spätná väzba
- Druhy hodnotenia žiakov, skupín
- Okamžitá spätná väzba vprocese učenia
- Techniky dávania aprijímania spätnej väzby
Skúsenosti inovatívnych škôl potvrdzujú, že je dôležité, aby pedagógovia absolvovali postupne aspoň nasledovné základné tréningy:
§ Základy Vysoko efektívneho učenia - Charakteristika zložiek efektívneho učenia
§ Metodika rozvoja sociálnych a osobných kompetencií (životných zručností)
§ Kooperativne riešenie konfliktov
§ Zmyslupné učenie, základy práce s integrovaným kurikulom
§ Kooperatívne učenie a podpora spolupráce
II. Obsah a hlavné témy tréningov
1. oblasť
Vytvorenie základov pre Vysoko efektívne učenie/ITV
Obsah: Princípy a zložky Vysoko efektívneho učenia, uplatňovanie pozitívneho riadenia triedy a metodiky rozvoja sociálnych a osobnostných kompetencií ako súčasť kurikula, vytváranie základov pre kooperatívne učenie.
Hlavné témy:
- Zložky vysoko efektívneho učenia
Neprítomnosť ohrozenia, obohatené prostredie, možnosť výberu, zmysluplný obsah, adekvátny čas, spolupráca, okamžitá spätná väzba, zámerný pohyb a dokonalé zvládnutie ako kľúč k účinnosti Vysoko efektívneho učenia/ITV. Vytváranie mozgovo-kompatibilnej triedy ako prostriedku na zvyšovanie efektívnosti učenia, školskej úspešnosti a rozvoja osobnosti dieťaťa. Postupnosť pri zavádzaní mozgovo-kompatibilných zložiek.
- Pedagogická komunikácia a pozitívne riadenie triedy
Prostriedky vytvárania neohrozeného prostredia v triede (komunita, pravidlá života v triede, sociálne zručnosti a postupy). Druhy pedagogickej komunikácie.
Inovačné spôsoby vyučovania založené na reagovaní na novo vynárajúce sa potreby detí, oblasti novo vynárajúcich sa potrieb detí na Slovensku.
- Význam používania pravidiel života vtriede
Význam používania pravidiel života ako jeden z prostriedkov vyváranie neohrozeného prostredia v triede (aktívne počúvanie, dôvera, vzájomná úcta, pravdivosť, najlepší osobný výkon). Spôsoby zavádzania, nácviku a upevňovania fungovania pravidiel v školskej triede.
- Sociálne zručnosti ako kritériá a vzory sociálneho správania
Sociálne zručnosti ako kritériá a vzory sociálneho správania (sebaúcta, priateľstvo, starostlivosť, spolupráca, zodpovednosť, pružnosť myslenia, odvaha, riešenie problémov, trpezlivosť, čestnosť, zmysel pre humor, zvedavosť, iniciatíva, snaha, vytrvalosť, organizácia). Spôsoby zavádzania, trénovania a rozvíjania u žiakov. Modelovanie sociálnych zručností učiteľom. Používanie cielenej reči na sociálne zručnosti. Hodnotenie dosiahnutého rozvoja sociálnych zručností.
2. oblasť
Rozvoj vyučovacích osnov
Obsah: Zmysluplné učenie, základy práce s integrovaným kurikulom, konceptuálne učenie, tvorba aplikačných úloh, tvorba celoročnej témy.
Hlavné témy:
- Vyučovanie vsúvislostiach, medzipredmetová integrácia, tvorba scenárov integrovaných učebných blokov, tvorba aplikačných úloh podľa Gardnerovej teórie viacnásobnej inteligencie aBloomovej taxonómie.
- Možnosti integrácie vyučovacích osnov, vzorové schémy, reťazce súvislostí zučiva, stavebné kamene integrovaného učebného bloku, druhy kľúčového učiva, náčrt možností tvorby projektov rôzneho rozsahu.
- Celoročná téma ako poznávacia štruktúra a jej komponenty (podtémy a tematické časti). Náležitosti celoročnej témy: zjednocujúca idea, logické zdôvodnenie a organizujúci aspekt. proces tvorby celoročnej témy (téma, podtémy, kľúčové učivo a aplikačné úlohy).